10 mei 2009

Reisverslag Haïti - week 9a (maandag 27 april – woensdag 29 april)

Voorbereiding atelier 4

Twee weken werken we met het hele TSL-team èn de leerlingen van de secundaire school rond eenzelfde project, namelijk ‘hygiëne’. De leerlingengroepen van het 1e lj zullen dinsdag en woensdag door de leerlingen van het secundair verwelkomd worden met een microben-poppenspel. Dit muzisch moment maakt de kinderen duidelijk dat ze enkel de poort van Ti Solèy Leve doorkunnen als hun handen microbenvrij worden gemaakt. Maar wat graag en onder leiding van Valerie, wassen de kinderen hun handen aan de waterpomp.
Tijdens de paasvakantie hadden wij reeds met onze mentor Jeannine gebrainstormd over mogelijke activiteiten binnen dit thema die dan werden voorgesteld aan de coaches.

1. Een microbenspel
Een kind (afbeelding op poster) is ziek en heeft veel microben in haar lichaam. Die microben zijn genummerde tekeningen op kleine blaadjes en bedekken het ganse posterblad. De kinderen kunnen het zieke meisje helpen genezen door: een genummerde lepel te nemen, de daarbij horende siroopfles uit te kiezen (zelfde getal als op de lepel) en nadien de rekenopdracht die in de fles zit correct op te lossen. Lukt dat prima, dan mag er een microobje weggenomen worden van de poster. Langzaamaan wordt het kind beter en verschijnt een lachend gezicht…We oefenen hier de bewerkingen optellen en aftrekken tot 20 voor groep 1, tot 10 voor groep 2.

2. Memory omtrent hygiëne
Valerie ontwierp voor haar eindwerk een memory-spel “hand- en tandhygiëne”. Bij de kleine kaartjes horen ook kleurrijke affiches voor de theoretische uitleg over handhygiëne.

3. Aanleren lied “Lave men yo”
In team hebben we een Creools lied ontworpen op de melodie van “Mieke houdt je vast”. Coach John speelt gitaar en de leerlingen krijgen slaginstrumentjes in de handen waarmee ze ritmisch hun zang begeleiden. Om het atelier in te kleden werken we ook met een leuke groene microbenmarionet.

4. Bij de apotheker…
In dit atelier werken we rond vergelijken van hoeveelheden en de begrippen “groter dan, kleiner dan en is gelijk aan” worden verder ingeoefend. Een goede hulp is daarvoor de “ ><= balans “ geintroduceerd in TSL door leraar Bart Pieters die ook enkele maanden z’n medewerking gaf binnen het centrum. De knikkers op de balans stellen medicijnen voor. Een andere hulp is een zelf ontworpen microbe met een hoekige open mond die steeds naar de grootste hoeveelheid bacteriën hapt.

Een tussendoortje: bereiding kalkoen

Maandagnamiddag nam ik samen met Jetro, Nelson en enkele medestagiaires een kijkje in de keuken. De kokkinnen Léonne en Madame Clovis maakten een kalkoen klaar voor de volgende dag. We zagen het hele proces: hoe ze met een mes de keel van de kalkoen oversneden, het pluimen, het schroeien van de kalkoen in het vuur om de kleinste haartjes te verwijderen, het wassen van de huid met limoenen, de overtollige lichaamsdelen afhakken (kop, voeten, velstukken), het weghalen van de ingewanden … (Michiel hield enkele van deze ingewanden opzij om de dag daarop zijn les biologie te illustreren met efficiënt didactisch materiaal!), de tweede wasbeurt met limoen en tot slot de kalkoen in de kookpot brengen… Het was voor ons allen een boeiende biologie- en kookles!

Realisatie atelier 4

- Dinsdag: groep 1
Dinsdagochtend rond 8u45 kwamen we met de leerlingen van groep 1 bij de poort van Ti Solèy Leve. Het microbentheater gaf een denderende start aan de projectdagen. De kinderen wasten hun handen en maakten intussen kennis met het themalied ‘lave men yo’. Nadien werden de kinderen in 4 groepjes verdeeld, elk groepje stond onder begeleiding van een leerkracht ( Prise, Véronique, Sarah en ik). John, Esteril, Camil en Pidem waren elk verantwoordelijk voor 1 atelier dat ze de dag ervoor zelf gekozen hadden. Na een half uur intensief werken ging de bel en schoof elk groepje door naar de volgende activiteit.
Omdat wij de hele voormiddag hetzelfde groepjebij ons hadden, kregen we een goed zicht op de kennis en het gedrag van de kinderen. De leerlingen van Sarah’s groepje zaten duidelijk goed op niveau. De kinderen die ik begeleidde stonden wiskundig iets zwakker. Vooral de punt- en splitsoefeningen bij het microbenspel waren moeilijk voor hen. Met behulp van grassprietjes en steentjes kregen de leerlingen toch inzicht in de oefeningen. De gouden tip van Jeannine ‘werk zo veel mogelijk visueel’ loste dus al snel de problemen op.
De coaches hebben enorm goed hun best gedaan! Ze leefden zich duidelijk in de leefwereld van de kinderen in en brachten de inhoud foutloos over. Hun grootste pluspunt is dat ze de kinderen zeer goed kunnen animeren. Een leerpunt voor de meeste coaches is nog meer werk maken van interactie.
De leerlingen hebben op korte tijd weer veel geleerd en plezier beleefd.

- Woensdag: groep 2
Voor woensdag pasten we onze ateliers aan aan het niveau van de leerlingen van groep 2 (middengroep). Concreet hield dit in dat we eenvoudigere oefeningen hanteerden voor het “microbenspel” en ‘Bij de apotheker’ (bewerkingen tot 10). Onze impressies waren gelijklopend aan deze van de vorige dag. Wel hadden wij nu allebei duidelijk het gevoel dat de oefeningen perfect op maat waren voor de kinderen van het groepje dat wij begeleidden.

Geen opmerkingen: