14 mei 2009

Reisverslag Haïti - week 10

Atelierwerking 5: Vlaamse Kermis

Na onze leuke maar vermoeiende uitstap naar Port au Prince vlogen we er meteen weer in. Dinsdag bereidden we atelier 5 voor samen met de andere stagiaires, Kelvin en Jeannine. We kozen voor een Vlaamse kermis in het thema van Hygiëne. Iedereen verzorgde een kraampje zodat we 6 verschillende kraampjes hadden:

1) Atansyon mikwób: De leerlingen spelen microben Berta à la dikke Bertha. Alle lln krijgen een ballon onder hun hemdje en een smiley sticker op hun hoofd. Inne is de microbe en probeert lln aan te tikken. Wie aangetikt is, wordt besmet en raakt de happy smiley kwijt.
2) Vale medikaman yo: In dit kraam schuiven de leerlingen medicatie (dopjes van drankflesjes) naar de monden. Elke mond is genummerd, lln verzamelen in x aantal beurten zoveel mogelijk punten en tellen de punten op, hoofdrekenen! Dit spel is gebaseerd op de Belgische sjoelbak.
3) Touye baktewi yo: In dit kraam schieten de leerlingen met tandpasta (zakjes gevuld met bloemenzaadjes) met een pvcbuis naar de microben op de tanden(yoghurtpotjes).
4) Vinn fè lapèch: De leerlingen vissen in de ton een visje op en benoemen de juiste kleur. Nadien gaan ze op zoek naar een enveloppe met daarop een microbe met dezelfde kleur als het visje. In deze enveloppe zitten verschillende voorwerpen ivm hygiëne (tandenborstel, haarkam, zeep,…) alsook cijfers. Deze voorwerpen worden besproken en de cijfers opgeteld.
5) Mikwòb yo vivan: Deze atelier gaat over bewegingsexpressie. De leerlingen bewegen op verschillende muziekstukjes als microben, als gezonde kinderen, zieke kinderen,… Daarna volgt nog een bewegingsspel. Een leerling speelt de dokter, en hij bezit een grote sirooplepel. De leerlingen dansen op de muziek en wanneer de dokter de lepel omhoog steekt moet iedereen stoppen met dansen. De laatste die beweegt wordt de nieuwe dokter.
6) Pentire ak dwet yo: De leerlingen tekenen de omtrek van hun handen over op papier en versieren dit met vingerverf. Nadien wordt de aandacht nogmaals gevestigd op de handhygiëne.

Woensdag was het dan zover. We versierden het domein zodat het er echt uitzag als een kermisterrein, aan ieder kraam was een affiche te zien en de tuin werd opgefleurd door de vele ballonnen.
We waren blij met de massale opkomst : 60 van de 61 leerlingen waren aanwezig. De leerlingen werden in groepen per 10 ingedeeld en doorliepen het parcours samen met een coach en een leerling van het secondair. Inne, Michiel en Jeannine vonden het belangrijk dat de leerlingen van het secondair ook eens werkten rond een sociaal project vandaar dat zij mee aan begeleiding deden.
De leerlingen waren enorm enthousiast en vooral benieuwd wanneer ze allemaal die kraampjes zagen. Zij zijn het natuurlijk niet gewend om met zoveel materiaal te werken wat hen nog enthousiaster maakte. Als kers op de taart konden de leerlingen in ieder kraam een punt verdienen als ze goed meewerkten. Op het einde van de kermis, wanneer zij alle 6 de punten verzameld hadden, mochten ze naar de depot gaan. Hier kregen ze allemaal een tube tandpasta en een tandenborstel.
Het was een zeer geslaagde voormiddag, het was genieten om al die blije kindergezichten te zien. Wat kan onderwijs toch oh zo leuk zijn he?

Voorbereiding Evaluatie
Na het kermisavontuur begonnen Sarah en ik eens na te denken over de evaluatie van onze leerlingen. We vinden het belangrijk om de evaluatie ook volgens de niveaugroepen te doen daarom stelden we gedifferentieerde toetsen op. Zo kunnen we de leerlingen testen op hun eigen niveau.

Uitvoering + analyse evaluatie
Vrijdag voerden we onze toets uit. We kozen ervoor om de test niet af te nemen bij groep 3 omdat deze leerlingen echt veel te zwak zijn en zeker het eerste leerjaar moeten dubbelen. Met deze toets willen we vooral zien welke leerlingen van groep 1 en 2 rijp zijn om naar het 2de leerjaar te gaan .
De praktische organisatie van de toets verliep zeer vlot. We riepen eerst de leerlingen van groep 1 hun namen af en gaven hen een plaatsje. Daarna was groep 2 aan de beurt. Omdat we vorige toetsafname gemerkt hadden dat er wel wat spiekertjes tussenzaten hebben we de leerlingen van groep 1 steeds naast een leerling van groep 2 laten zitten.
Tijdens het afnemen van de toets merkten we nog steeds een groot niveauverschil tussen de leerlingen op, ook al waren de toetsen volgens niveau. Sommige leerlingen konden meteen beginnen na de vraagstelling anderen begrepen de oefeningen echt niet.
Na het verbeteren vergeleken we de resultaten van de toets. Conclusie: de helft van de klas is niet rijp om naar het 2de leerjaar te gaan.

Boodschappen Dajabon
Zaterdag gingen we met z’n allen nog eens naar Dajabon inkopen doen. Het was fijn om er weer eens tussenuit te zijn. Toen we de grens net over waren deed Jeannine teken naar een man op een moto. Meteen startten nog 5 andere Dominikaners hun moto’s en kwamen in onze richting en brachten ons naar een restaurantje waar we onze lunch namen. Leuke ervaring die moto’s!!!

Volwassenendoop bij de Baptisten
Zondagochtend stonden we vroeg op om de volwassenendoop in de rivier mee te vieren. Bij de Baptisten worden de gelovigen pas gedoopt wanneer zij daar zelf voor kiezen vandaar dat de meeste gelovigen gedoopt worden vanaf 15 jaar. Dit doopfeest gebeurt 1 x per jaar. Deze keer waren er 15 gelovigen die deze keuze gemaakt hadden. De leeftijd varieerde van jeugd tot 3de leeftijd.
De dominee gaf eerst een inleiding die hij nadien ook voor ons vertaalde in het Engels. Daarna betrad hij het water en dompelde de in het wit geklede dopelingen één voor één onder het water, net zoals het in de Bijbel beschreven wordt. We waren onder de indruk.

Geen opmerkingen: