28 mei 2009

Algemene reflectie ICT- en mediagebruik

Gedurende mijn driejarige lerarenopleiding heb ik heel wat stagelessen geïllustreerd met ICT en media. Ik heb zelf heel wat bijgeleerd in deze 3 jaar. Hieronder licht ik per schooljaar mijn ICT- en mediagebruik kort toe.

Stage 1 LO

In het 2e leerjaar heb ik geen ICT lessen gegeven. Wel heb ik lessen geïllustreerd met mediamateriaal; voornamelijk liedjes en geluidsfragmenten op cd.

Tijdens mijn stage in het 4e leerjaar heb ik duidelijk meer aandacht besteed aan ICT en mediagebruik. Een vrije verwerkingsles in het thema: “Gezond leven” vulde ik in met een les op de computer. De leerlingen verkenden enkele interessante websites waaronder www.gekopgezond.be en speelden ludieke spelletjes in verband met gezonde voeding. De leerlingen waren hier zeer enthousiast over en de meesten beseften niet dat ze – op een speelse manier – aan het leren waren. Verder heb ik ook meer verschillende media gebruikt dan in het 2e leerjaar. Naast de gebruikelijke cd, om muziek en taallessen te illustreren, heb ik ook gebruik gemaakt van cassette en film. Op cassette heb ik een weerbericht van de radio opgenomen als lesinstap voor een schriftles in het thema “De schaal van Beaufort”. Verder hanteerde ik tijdens een les boekpromotie het medium film om via een filmfragment uit “Blinker en de bakfietsbioscoop” de leerlingen nieuwsgierig te maken naar het boek.

Stage 2 LO

Mijn didactische stage in het 2e jaar van de opleiding startte in het 3e leerjaar. Ook hier heb ik geen ICT- lessen gegeven als vak ICT op zich. Wel heb ik een les educatieve spelletjes in verband met sint en piet gegeven waarbij de leerlingen aan muisbeheersing deden en oefenden om getallen in te tikken. Tijdens deze stage heb ik ook functioneel gebruik gemaakt van media. Ik heb zelf werkbladen ontworpen waaronder voor wereldoriëntatie en taal. Een werkblad over taalregisters kan je vinden op deze blog onder het label “Eigen werk”.


In het 5e leerjaar heb ik voor het eerste “echte” ICT- lessen gegeven. Namelijk “een plaatje van het scherm pakken” en “zoeken op het internet”. De leerlingen volgden hierbij een stappenplan, ik had de indruk dat ze er goed mee overweg konden aangezien mijn lesdoelen waren bereikt. De meeste leerlingen kijken steeds uit naar lessen waarbij ze op de computer mogen werken. Ze beleven er plezier aan en leren graag dingen bij. Qua media heb ik redelijk wat gevarieerd. Tijdens een hoekenwerk over de spijsvertering (zie label “Eigen werk”) heb ik een hoek voorzien met een cd-rom: met een eenvoudig stappenplan op papier leerden ze de cd-rom te openen. Uiteraard vonden de leerlingen het fijn om eens op een andere manier iets bij te leren. Ook in het 5e leerjaar heb ik zelf werkbladen ontworpen voor wiskunde, taal, muzische opvoeding en wereldoriëntatie. Een verwerkingsblad voor taal over Engelse leenwoorden kan je terugvinden onder “Eigen werk”. Naast de cd-rom en werkbladen heb ik gebruik gemaakt van een dictafoon. Als lesinstap voor een taalles over de school van vroeger en nu liet ik de leerlingen via dit medium een interview horen tussen mij en mijn oma. Dit was vernieuwend voor de leerlingen. Ze waren enorm geboeid, waardoor ze gemotiveerd waren voor het verdere verloop van de les.

Tijdens mijn zelfstandige stage in het 4e leerjaar heb ik tijdens een les "auteurpromotie" het internet gebruikt. Om de leerlingen nieuwsgierig te maken naar de Griezelbusboeken van Paul Van Loon liet ik hen de trailer van de gelijknamige film zien. De leerlingen waren heel enthousiast, hde betrokkenheid voor het vervolg van de les lag hierdoor hoog.

Stage 3 LO

Gedurende mijn stage in het 1e leerjaar heb ik geen gebruik gemaakt van ICT. Mijn stageschool heeft geen aparte computerklas, wel is er in elke klas minstens 1 computer voorzien. Qua mediamiddelen heb ik gebruik gemaakt van film om een godsdienstles over een geboorte in de natuur te illustreren met een filmfragment uit “De leeuwenkoning”. Ik heb ook geluidsfragmenten en liedjes op cd afgespeeld om taal- en muzische lessen in te kleden. Uiteraard was mijn grootste mediagebruik zelf ontworpen werkblaadjes voornamelijk voor de lessen wereldoriëntatie omtrent sprookjes.


Tijdens mijn stage 6e leerjaar heb ik het meest ICT- en media gehanteerd. Verschillende onderwijsleermiddelen kwamen aan bod waaronder filmpjes van het internet (om een les over mensen met een handicap te illustreren), een diaprojector ( diavoorstelling als didactische werkvorm voor een kennismakingsles over Haïti), cd’s (Frans, wereldoriëntatie en muzische opvoeding) en uiteraard weer werkbladen. Ik heb verschillende keren aan hoekenwerk gedaan en meestal voorzag ik dan een wachtblad met opzoekwerk op het internet (onder andere bij een rekenles over bruto, netto en tarra). Bij een complementair groepswerk over ‘bouwen om te…’ was er een groep die illustratiemateriaal op het internet mocht opzoeken. Leerlingen vinden het fijn als er vaak gevarieerd wordt met mediamiddelen, tevens verhoogt het de betrokkenheid en de motivatie om te goed te werken en kan je op een leuke manier gedifferentieerd werken.

Buitenlandse stage

Vooraleer ik naar Haïti vertrok heb een benefietavond georganiseerd ten voordele van Ti Solèy Leve. Op die dag heb ik voor het eerst met een beamer gewerkt om een powerpoint met foto's te presenteren aan het publiek. Ik vond het een zeer positieve ervaring en ben van plan om dit medium in mijn verdere carrière als onderwijzeres regelmatig te gebruiken!


Besluit
Stage 1e en 2e leerjaar:

  • nauwelijks ICT gebruikt
  • wel veel didactische onderwijsleermiddelen

Stage 3e, 4e, 5e en 6e leerjaar:
  • ICT als verwerkingslessen
  • ICT als zelfstandig opzoekingswerk
  • ICT ter tempodifferentiatie
  • redelijk wat variatie in media (cd, cassette, video, filmpjes (op computer), dictafoon, diaprojector,… )

Stage 5e leerjaar:

  • specifieke ICT- lessen

Geen opmerkingen: