25 april 2009

Reisverslag Haïti - week 7

Voorbereiding atelier 2

Week 7 zijn we begonnen met een voorbereidingsdag voor onze tweede grote atelierwerking. Eerst printte Jeannine onze werkbladen uit, nadien deden we al het knipwerk en verzamelden we al het didactisch materiaal in een grote kartonnen doos. Volgende week maandag zullen we alles uittesten met de coaches. Op hun beurt kunnen zij ons helpen met didactische rekentermen in het creools.

Op 3-daagse naar Monben Kwochi!

Dinsdagochtend vertrokken we om half 8 richting Monben kwochi. Na een tocht van 5u rijden, kwamen we aan in dit dorp ten zuidwesten van Akil Samdi. Door de staat van de wegen was het een vermoeiende tocht, maar we hebben kunnen genieten van wonderlijke natuurlandschappen: de kronkelende rivier GranRivyèdiNord, mooie berglandschappen, tropische flora,…
Aangekomen in Monben werden we hartelijk verwelkomd door de Belgische Scheutist pè Jean Hostens en de Haïtiaanse Scheutist pè Maglwa. We maakten ook kennis met Jef, een Belg die 2 jaar in Haïti verblijft als vrijwilliger voor Broederlijk Delen. Na het middagmaal trokken we met pè Maglwa het dorp in voor een bezoek aan de lagere school tot bloei gebracht door West-Vlaamse zusters en de parochiale secundaire school en het plaatselijk ziekenhuis. Na de wandeling leefden we ons nog even uit met een spelletje volleybal en basketbal.
Woensdagvoormiddag hebben we de werking van de lagere school aandachtig geobserveerd. Al vrij snel was het contrast tussen de parochiale school in Akil en deze school in Monben duidelijk. In deze school heerst er veel meer discipline, de lessen zijn veel meer gestructureerd, en de leerkrachten zijn duidelijk véél meer gemotiveerd! Het begon al voor de aanvang van de eigenlijke lessen. Leerlingen stapten op een rustige manier en goed op tijd de schoolpoort binnen (Sommigen hadden er al een staptocht van 2u opzitten!). Na het 2e belsignaal gingen de leerlingen in hun klasrij staan en hielden letterlijk een armlengte afstand tussen elkaar. Na de hymne stelde pè Jean ons voor aan de leerlingen en leerkrachten. Jeannine lichtte ook kort het project Ti Solèy Leve toe. Daarna startten Jeannine, Sarah, Valerie en ik het bezoek aan het 6e leerjaar A en B. Onze impressies:
- Elke leerling heeft een bank met daarop een werkschrift en een leerboek rekenen.
- De leerkracht heeft duidelijk gezag. (gaf de les afwisselend in Frans en Creools), Door zijn autoritaire gedrag heeft hij de aandacht van de leerlingen en is de betrokkenheid groot. Er is voldoende interactie tussen de leerkracht en de leerlingen, de kinderen mogen oefeningen aan bord oplossen en naast klassikaal antwoorden ook individueel een antwoord geven.
- Het bordschema wordt overzichtelijk opgebouwd: men gebruikt kleurkrijt, meetmateriaal (lat) en een leesbaar handschrift.
- Er is functioneel didactisch materiaal aanwezig: verschillende landkaarten, een tijdlijn met belangrijke historische gebeurtenissen, natuurprenten (onder andere het menselijk skelet met benoemde lichaamsdelen), een schriftkaart en meetmateriaal (een lange lat, een passer en een tekendriehoek).
Vervolgens trokken we naar de preskolè waar vijfjarigen worden klaargestoomd voor het 1e leerjaar. Ook hier waren we enorm onder de indruk. We werden verwelkomd met een ritmisch liedje geanimeerd door een super-enthousiaste juf die overduidelijk plezier beleeft aan haar werk. We zagen de juf gebruikmaken van een magnifiek bordschema waar zowel voorbereidend lezen, voorbereidend rekenen, kleuren en vormen aan bod kwamen. We woonden een deel van een rekenlesje bij waarbij de nadruk werd gelegd op getalbeelden en de één- één- relatie, elk kind kon gebruik maken van steentjes als hulpmiddel. Er heerste een gezellige sfeer in de klas, mede door de kleurrijke platen aan de muur. Nadien gingen we een kijkje nemen in het 1e leerjaar. Opnieuw gaf het ons een positief gevoel. Alhoewel de nadruk nog sterk op doceren en klassikaal antwoorden lag, merkten we dat er ook aandacht was voor de individuele leerling. Tot slot gingen we kijken hoe “de kantine” verloopt. (= tijdens de kantine krijgen de leerlingen een goedgevuld bord met rijst). Het in beurt afwachten, het aanschuiven aan de grote tafel en het afwassen van de borden verliep vlot en vlekkeloos.
’s Namiddags hebben we onze indrukken uitgewisseld met de leerkrachten en directie. Voor volgend jaar wordt een samenwerking tussen de bezochte school in Monben en Ti Soley Leve overwogen.

Donderdag keerden we terug naar Akil Samdi en zat onze korte, maar intensieve driedaagse er op.

Bezoek

Donderdagavond kwamen de Filippijnse Scheutist pè Andrew, werkzaam in de hoofdstad Port-au-Prince en de zussen Jackline en Jacklise aan in ons centrum. Zij verbleven enkele dagen in Ti Soley leve en woonden op zaterdag samen met ons de priesterwijding van de Akilse Eguins Charles in Fort-Liberté bij.

Verdere weekplanning

Op vrijdag werken we aan onze opdrachten voor KaHo en voeren we al de eerste voorbereidingen uit voor onze derde grote atelierwerking. Zaterdag is er de priesterwijding in Fort Liberté en zondag wonen we de eerste mis van priester Eguins Charles bij in Akil Samdi.

1 opmerking:

victor zei

dag Sanne;
ge bent druk bezig zo te zien maar vergeet niet op tijd rustig aan te doen zodat er nog genoeg overschiet als je terug bent.Keep smiling en tot volgende keer.
victor