Evaluatie atelier 1 (doelgroep: eerste leerjaar)
Maandag hebben we de toets aangevuld met enkele items opgesteld door de klasmeester Ronèl. Zo werd de toets tevens het partieel examen. De dag daarop trokken we met de coaches en de mentor naar de parochiale school om in het klasje de toets af te nemen. Voor het echte werk begon, zorgden we voor ruimtelijke structuur en een zo goed mogelijke werksfeer: 2 leerlingen per bank, schrijfpotlood op de bank, kleurpotloden in de bank, … Voor elke rij stond een coach of stagiaire, verantwoordelijk om 1. de namen te noteren op de werkbladen ( enkele kinderen konden zelf hun naam schrijven maar de meerderheid had hulp nodig ) en 2. de werkhouding van de leerlingen aandachtig te observeren. Jeannine nam de toets zeer geleidelijk af, na elke vraag legden de leerlingen hun potlood neer en kruisten de armen. Al snel merkten we de zwakste (“m pa ka”) en de sterkste (snel en correct) kinderen op, ook de deugnieten -spiekertjes- hadden we vlug in het oog. De toets werd onderbroken door een plaspauze. 5 vragen en 45 minuten later haalden we de toetsen op. Merkwaardig was het publiek aan de ramen: zowel directie, andere leerkrachten en ook oudere leerlingen kwamen een kijkje nemen. Hier was dus iets heel innoverend aan de gang.
Diezelfde namiddag begonnen Sarah en ik nieuwsgierig aan het verbeterwerk. Het verbeteren zelf verliep vrij vlot, het ontcijferen van de namen was een ander paar mouwen! We stelden een scorelijst op en berekenden een gemiddelde van 6,24/10. Om beter te kunnen analyseren met oog op remediëring maakten we nog een aantal andere lijsten: een puntenlijst van de leerlingen die het 1e leerjaar dubbelen, een puntenlijst van de niet-dubbelaars en ten slotte één van de niet-geslaagden. Bij de dubbelaars lag het gemiddelde -gelukkig- heel wat hoger dan het algemeen klasgemiddelde, namelijk 7,87/10. Bij diezelfde groep leerlingen stelden we slechts 1 tekort vast. Het gemiddelde van de groep leerlingen die voor het eerst in de eerste klas zaten bedroeg 5,2/10. Dit resultaat vonden wij eerder te zwak. De helft van deze groep zal – volgens Jeannine - moeten dubbelen want het derde trimester zal te kort zijn om voor hen “de stap naar het tweede leerjaar” waar te maken. In overleg met Jeannine gaan we ons voor de resterende stagelessen richten naar de beste leerlingen, van nu af groep 1 en de middengroep, van nu af groep 2. Voor de zwaksten (groep 3) voorzien we nog een extra atelierdag gericht op “hygiëne” en basiskennis lichaamsschema, vormen en getalbeelden tot tien.
De volgende dag bespraken we de resultaten van de test met de coaches en verdeelden we de klas in de 3 nieuwe niveaugroepen. Nu we die lijsten klaar hebben en in kleinere groepen zullen werken kunnen we onze volgende ateliers qua leerinhoud juist afstemmen op het niveau van de leerlingen en kunnen we ons beter toespitsen op de individuele noden en behoeften van elke kind. We formuleerden ook de belangrijkste remediëringsdoelen om de volgende ateliers uit te werken. Voor dit laatste trekken we verschillende werkdagen uit in de paasvakantie, Jeannine stelt voor alle stagiaires een agenda op.
Afwerken ganzenspel
Naast de evaluatie van ons eerste atelier, zorgden we voor de finishing touch van ons ganzenspel voor 1 van de komende ateliers. Samen met de coaches vertaalden we de spelopdrachten naar het Creools en speelden we het spel om didactische Creoolse termen verder in te oefenen. Charline en Jetro speelden ook mee en beleefden duidelijk plezier aan het spel. Het belooft een leerrijk en boeiend atelier te worden!
Rondleiding in de tuin
1 april gaf Jeannine ons een rondleiding in haar immens grote tuin. We leerden de namen van enkele planten kennen en genoten van de natuur, de rust en het uitzicht. Onderweg haalden we een grapje uit met het keuken- en tuinpersoneel. Terwijl wij (de stagiaires en de inwonende kinderen) het geluid van een varken nabootsten, riep Jeannine “Vino, gen yon kochon, ki pa vrè kochon!” Al gauw snelden een zestal tuinmannen naar het geknor toe en gingen ze op zoek naar het varken dat geen varken was! Ze kapten met hun manchete in de bomen en riepen de andere tuinmannen naar hen toe… Tot ze aan een tak een prent zagen hangen van een varken met de kop van een vis!
1 april – foppertjesdag- beginnen ze ook in Haïti te kennen :)
Tocht door de bergen!
We sloten de werkweek af met een trektocht naar de top van de naburige berg “Mayombe”. Samen met gids Felix en 4 Haïtiaanse jongens die onze watervoorraad droegen gingen we op avontuur door de bergen. Het werd een vermoeiende en grensverleggende tocht, maar we hebben er enorm van genoten! Vooral het uitzicht op de top van de berg bezorgde ons een zalig gevoel! De foto’s in bijlage zijn zeker en vast een aanrader om te bekijken!
Na inspanning komt…
Ontspanning! Zaterdagnamiddag namen we een duikje in de rivier! Heerlijk warm water, een gezellig stukje strand en een stralende zon zorgden voor een leuke weekafsluiter!
Palmzondag
Op zondag woonden we de palmviering in de katholieke kerk bij. In openlucht was er eerst een korte ceremonie waarbij palmtakken werden gewijd, gevolgd door een korte processie in het dorp. Daarna volgden we de eucharistieviering. De keurig geklede katholieken waren talrijk aanwezig en zongen uit volle borst de liederen mee. We werden letterlijk en figuurlijk heel warm onthaald en kregen een gewijde palmtak aangeboden. Een “gewijd” souvenir om mee te nemen naar België!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten