Lezen met Charline, Nelson en Jetro, een verrijkende wisselwerking.
Jeannine heeft haar eigen leesmethode uitgewerkt voor de 3 inwonende kinderen.
Het aanvankelijk lezen met Charline en Jetro (niveau 1e leerjaar) verloopt als volgt:
Elke letter stelt een leerling voor uit de klas (zie prent in bijlage). Zo worden ze telkens bij het aanleren van een nieuwe letter herinnerd aan de letters die reeds gekend zijn. Vervolgens lezen ze woordjes beginnend met de nieuwe letter. De langere woorden zijn gesplitst in lettergrepen, deze zorgen voor een duidelijk overzicht en behoud aan concentratie. Tenslotte lezen ze een kort verhaal dat aansluit bij hun leefwereld (bv: vliegeren, eigen naam, film,...). We hebben zelf vastgesteld dat de betrokkenheid bij Jetro en Charline hierdoor groot is.
Voor de verwerkingsoefeningen haalt Jeannine inspiratie uit een Creools taalboekje.
Nelson, niveau 2e leerjaar, is ernstig dyslectisch en gebruikt vaak een leeskaart om zich goed te kunnen concentreren. Via internet is Jeannine op zoek gegaan naar tips om Nelson in z’n probleem te helpen. Het is belangrijk dat Nelson weet heeft van wat moeilijk is en waarop hij zeker moet letten, o.a. telkens de eerste letter van het woord bekijken terwijl met de speciale leeskaart de andere letters en woorden zijn afgedekt ( door afdekking kunnen de letters en woorden Nelson nog niet tot verwarring brengen). Nelson doet dit nu in een vlugger tempo. Belangrijk is ook dat het drukwerk niet te klein is en dat het leesblad niet overdruk is.
Ook wij leren heel wat bij als we de kinderen begeleiden: 1. We mogen zelf een stukje lezen en de kinderen verbeteren onze uitspraak, op deze manier leren wij ook sneller Creools, 2. De leesmethode die Jeannine hanteert is origineel en brengt ons zelf ook op ideeën.
Rekenen met Charline, Nelson en Jetro
Jetro en Nelson werken met de Belgische werkboeken Nieuwe Tal-Rijk. Jeannine vertaalt de opdrachten naar de moedertaal van de kinderen. Charline werkt in een Creools boek waarbij de opdrachten ook in het Frans vermeld staan. Visueel werken is Jeannine haar stokpaardje. Dit zorgt natuurlijk voor snellere vastzetting van de leerstof. Zo rekent Charline met cocktailstokjes en Jetro met een abacus. Jeannine ontwerpt ook extra onderwijsleermiddelen aangepast aan de noden van de kinderen zoals voor Nelson een tafelkaart en een spel om zijn tafels te blijven inoefenen.
Voorbereiding atelierwerking
De inloopperiode is achter de rug. Deze week zijn we begonnen aan de voorbereiding van de eerste ateliers. Voor het 1e leerjaar hebben we voor de rekenles een ganzenspel ontworpen voor het inoefenen van splitsoefeningen en getalbegrip. Voor “taal” hebben we letterkaarten ontworpen om een letterdoos te maken om zo creatief vulling te geven aan de leeslessen. Met Valerie is gebrainstormd over ludiek atelierwerken met de preskolè (= brugklas) omtrent handhygiëne. Dit laatste belooft alvast iets heel muzisch te worden waarbij zowel beeld, muziek als dans aan bod zullen komen.
We hebben ook een materiaaldag gehouden waarop we een tachtigtal zakjes maakten met kleurpotloden voor de leerlingen van de lagere school en wasco’s voor de leerlingen van de preskolè. Een goede voorbereiding is de basis voor een succesvolle stage.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten